Jag blir fan rädd!

Jag fastnade på Expressens "klimat och miljö" sida nyss. Eller igår först och främst. Skrev då ett inlägg om klimatet. Sen nu har jag bara blivit argare och argare! Ingen tror ju för fan på att det sker en klimatförändring och att vi måste göra något åt det!
Alla är så jäkla outbildade. De läser det som står i tidningen. Sen har de tappat tron till pålitligheten i tidningen (alltså Aftonbladet eller Expressen - oups, nu får jag inget jobb där eftersom jag bloggat om dom, hehe). Så de tänker så här: Hmm, Aftonbladet säger bla bla, men då tänker jag tänka precis tvärtom eftersom det dom brukar skriva är falskt och skit".
Så: om Aftonbladet då för en gång skulle får med en hyfsad, men oövertäckande klimatartikel så litar inte läsarna på det som sägs.
Sen eftersom läsarna nu endast tar in information från media som ofta är vinklad, tyvärr, så blir det fel information dom får. Jag menar vilka fler bevis behövs? Varje vecka rapporteras det om nya översvämningar eller torka utomlands! Senast nu i Mexiko, eller hur? Var det så för ett tiotal år sedan? Kan bero på att nyheterna nu kan rapportera från mer avlägsna länder. Men kolla på Sverige då. Årliga översvämningar i söder. Regn på vintern! När jag var liten var det minsann snö på julafton och inte barmark eller vatten!
Fortsätter klimatet att förändras. Alltså bli varmare kommer jorden se ut så här: Sverige kommer bli kallt. Precis som resten av Norden. Ungefär is och snö året om. Eftersom när ismassorna i norr smälter kommer det kalla vattnet att putta undan golfströmmen, som ger oss värmen. Och Norden ligger ungefär på samma höjd som Alaska i USA. Låter det mysigt? Samtidigt kommer värmen öka i de redan varma länderna. Torka och vattenbrist. Sjukdomar kommer sprida sig i värmen. Virus och bakterier som inte kan leva där det är för kallt kommer då sprida sig över jorden (som värms). Till exempel malaria.
Människor kommer dö i mängder.

Men. Enligt FN klimatpanel så måste koldioxidutsläppen minska med 50 procent tills år 2050. Men nya rapporter visar att utsläppen måste sjunka till 0 procent till dess. Och hur genomförbart låter det?
Tänk på Kina och Indien. De växer enormt industriellt och vad bryr dom sig om klimatförändringar egentligen? Vi måste hela jorden sammarbeta för att förändra vår livsstil, men det är så gott som omöjligt!
Så njut av den tid du har. Tänk på de stackars isbjörnar som kommer drunkna när isarna försvinner (som de behöver för att jaga säl, eftersom de är inte gillar att simma, eller är bra på det).
Och tyck synd om dina efterkommande som får ta ansvar för våra föräldrars och vårt handlande.
För jag har studerat miljö och klimat i två år. Jag har en liten koll på vad som händer till skillnad mot de babblare på Expressens diskussionssida som snackar om skrämselpropaganda!


Tack för mig!
Vad vill du tillägga?
image53



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0