Farliga gifter

Igår lärde jag mig en intressant sak som jag nu vill dela med mig om.
Det finns ett gift som tas från en blomma. Det heter Ricin och är väldigt giftigt. I en ribosom (som gör protein) finns 6500 baser (AUGC du vet). Och i en cell finns mellan 100 000 och en miljon ribosomer. Och en ricin-molekyl inaktiverar 5000 ribosomer per sekund! Fatta vad snabbt det går innan alla ribosomer är borta och du dör. För utan protein kan inte kroppen leva. Det mest spännande är att det ricin egentligen gör är att ta bort en endaste bas. Ett A på en del av ribosomen. Av alla 6500. Och du slutar ribosomen att fungera. Tänk vad lätt det kan gå om endast en bas har kontrollen över en hel ribosom...


Mycket mer har jag inte att säga!



Vi fick duntäcken i julklapp. Och dom är underbart sköna!

Kommentarer
Postat av: perken

iiih nu har jag bokat teoriprov. nästa månad blir det! spännande. love

2008-01-10 @ 22:34:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0